چاپ روی کارتن در انواع مختلف
ازدیدگاه بازاریابی بسته بندی های مقوایی به خاطر برخورداری از شکل منظم هندسی به خوبی درذهن ماندگار تداعی می‌شوند . این بسته بندی ها دارای قابلیت چاپ پذیری بالا هستند و می‌توان به وسیله چاپ افست ، گراور ، فلکسو و سیلک همراه با طراحی مناسب، بسته بندی جدید و زیبایی پدید آورد . این بسته بندی  تاثیر بسزایی دربالا رفتن میزان فروش محصولات تولیدی دارد . ازنظر تبلیغ محصول نیز به علت دارا بودن ویژگیهای منحصـر بفرد الیاف سلولوزی مانند کاغذ و مقوا از نظر چاپ پذیری و نشست خوب مرکب درسطح کارتن و انعطاف درمقابل انواع روشهای چاپ به سهولت می‌توان تصویر لوگو، نشان تولید کننده و دیگر نمادهای تبلیغاتی را با کیفیت عالی چاپ نمود و ازبسته بندی تولید شده بعنوان یک اثر تبلیغی برتر استفاده نمود و شاخصهای فروش را بالا برد. این ویژگی ها باعث شده تا بسیاری از تولید کنندگان برای ارائه محصول خود از بسته بندی های مقوایی استفاده نمایند . مجتمع چاپ و بسته بندی رما پک  از پیشگامان فعال در این صنعت می باشد ، که در زمینه طراحی ، چاپ  و بسته بندی محصولات مختلف خدمات بسیاری ارائه می دهد .
انواع کارتن در صنعت گسترده کارتن سازی
کارتن مقوایی کنگره دار را از نظر روش تولید به دو دسته می توان تقسیم کرد :
  • کارتن مقوایی کنگره دار عادی
  • جعبه کارتن مقوایی کنگره دار دایکاتی
کارتن عادی :
کارتن عادی  توسط دو نیم درب که در قسمت وسط قاعده کارتن ( بالا و پایین کارتن – درب و کف کارتن ) به هم می رسند و یک کارتن با دو قاعده باز شونده (هر کدام از دو نیمه ساخته شده) ساخته می شود. این نوع کارتن مقوایی به صورت برش و چاک تولید می‌شود و به صورت معمول دارای تلورانسی بیشتر از 2 میلی‌متر است. از مزیت های این نوع کارتن‌ میتوان به سرعت در تولید، عدم نیاز به طراحی قالب و قیمت ارزان‌تر آن‌ها نسبت به کارتن‌های دایکاتی اشاره کرد که از دلایل محبوبیت آن‌ در صنعت کارتن‌سازی است. البته معایبی نیز دارد که می‌توان به خطای بیشتر در طراحی ابعاد و کیفیت کمتر اشاره کرد.
جعبه و کارتن های دایکاتی :
به کارتن و جعبه هایی دایکاتی می گویند که در فرآیند تولید آن از دستگاهایی به نام دایکات که خود نیز انواع مختلف دارد استفاده می شود .جهت تولید کارتن و جعبه های دایکاتی لازم است قالب مخصوصی به نام قالب دایکات متناسب با ابعاد ، مدل ( شکل کارتن ) ، ضخامت کارتن و جعبه ساخته شود. کارتن های دایکاتی در موارد زیر کاربرد دارند.
  • کارتن سوراخ دار که بدلیل استفاده از سوراخ برای ایجاد جریان هوا در داخل کارتن از این نام استفاده شده است. که شامل بسته‌بندی کارتن‌هایی نظیر کارتن میوه و  محصولات دریایی و لبنی می‌شود. در واقع برای محصولاتی که نیاز به انبارکردن در سردخانه دارند از این نوع کارتن‌ها استفاده می شود.
  • کارتن تلسکوپی که دارای درب جدا از بدنه اصلی کارتن مقوایی می باشد که پس از قرارگیری محصول از بالا برروی جعبه قرار می‌گیرد. کارتن‌ بسته‌بندی موز مثالی از این نوع کارتن‌ با درب تلسکوپی است .
  • کارتن دسته دار که وزن زیادی ندارد ولی حجم دارد و برای جابه‌جایی محصول بهتر است کارتن آن‌ شامل دسته باشد. این نوع کارتن‌ برای جلب رضایت بیشتر مشتریان و ایجاد حس مطلوب در هنگام حمل و نقل محصول طراحی می‌شوند.
  • کارتن پنجره‌ دار که دارای یک پنجره طلقی برروی خود برای نمایش محصول داخل است. از نمونه‌های این کارتن بسته‌بندی می‌توان به کارتن اسباب بازی اشاره کرد. معمولا در محصولاتی که نیاز است تا بیشتر در معرض نمایش قرار داده شوند استفاده می‌شود.
  • کارتن بدون درب که شامل کارتن‌های اجاق گاز، یخچال و لوازم خانگی می‌شود که بدلیل حجم بالا و ابعاد بزرگ و همچنین صرفا جهت حفظ بدنه محصول تولید می‌شود. معمولا برای محصولاتی که از محافظی در اطراف بدنه استفاده می‌کنند و حجم زیادی دارند، از کارتن‌های بدون درب استفاده می‌شود.